Vijf tips om gezonder te eten

16 okt 2022

Iedereen weet dat gezond eten bijdraagt aan een goede gezondheid. Toch hebben veel mensen moeite om de juiste eetkeuzes te maken, terwijl het niet moeilijk hoeft te zijn. De richtlijnen van de Schijf van Vijf geven een duidelijke weergave van wat wel en niet binnen een gezond eetpatroon past.


In onze restaurants verleiden wij onze gasten dagelijks om gezondere keuzes te maken. En wij hopen dat ze die gezonde keuze ook thuis maken. Dat maken wij t nog wat makkelijker met de volgende tips:

Tip 1: Meer groenten

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten bedraagt 250 gram. En waarom is dat zo belangrijk? Omdat groenten belangrijke leveranciers zijn van voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Bij alle maaltijden kan je groenten eten, niet alleen bij de avondmaaltijd. Denk aan een groentesmoothie bij het ontbijt, snoepgroenten als tussendoortje en een salade, verse soep of een warm groentegerecht bij de lunch.

Probeer dit lekkere lunchrecept met groenten eens uit → Rebels tempeh teriyaki

Tip 2: Eet vezelrijk

Vezels zijn goed voor de spijsvertering, geven een verzadigd gevoel na het eten en verminderen het risico op verschillende ziekten. Eet je veel groente en fruit, dan krijg je veel vezels binnen. Maar ook volkorenproducten bevatten veel vezels. Kies daarom zoveel mogelijk voor de volkoren variant van graanproducten als brood, pasta en rijst.

Maak deze heerlijke volkorenwrap ook een keer thuis → Volkorenwrap

Tip 3: Eet eiwitrijk

Eiwitten komen voor in zowel dierlijke als plantaardige producten en leveren calorieën en aminozuren. Deze dragen bij aan het herstel van onze spieren én onze hersenen. Vlees en vis bevatten veel eiwitten, maar het is aan te bevelen eiwitten ook uit plantaardige bronnen te halen. Dit biedt grote voordelen voor de gezondheid en het milieu. Kies daarom vaker voor peulvruchten, noten en graanproducten.

Ga zelf aan de slag en maak dit heerlijke recept → Hummus

Tip 4: Minder suiker

Helemaal geen suiker eten is niet mogelijk en niet nodig. Veel producten die in een gezond eetpatroon passen bevatten van nature aanwezige suikers. Maar minderen met toegevoegde suikers is wél een gezonde keuze. Dit verkleint de kans op bijvoorbeeld darm- of vermoeidheidsklachten. Drink je koffie en thee zonder suiker, en laat suikerhoudende frisdrank en kant-en-klare sauzen achterwege. En kies vaker voor een alternatief met natuurlijke suikers als je zin hebt in iets zoets, zoals fruit als broodbeleg of tussendoortje.

Ervaar hoe makkelijk het is om groenten in een overheerlijke smoothie te verwerken → Vegan smoothie

Tip 5: Minder zout

Iedereen heeft zout nodig; dit is belangrijk voor de vochtbalans in het lichaam. Maar veel mensen eten te veel zout, en dat is niet goed voor de gezondheid. Het vergroot de kans op een verhoogde bloeddruk en verschillende ziekten. Voeg (verse) kruiden toe aan je maaltijd, dan heb je geen zout nodig! En als je de kant-en-klare maaltijden en bewerkte producten vaker laat staan, krijg je vanzelf minder zout binnen.

Bereid deze lekkere lunch voor jezelf met dit recept → Toscaans brood met spread 

Wil je meer gezonde recepten voor thuis? Dat kan!

New call-to-action

Deel dit blog in jouw netwerk: