Aan tafel
Aan tafel ervaart de gast dat alles klopt, van ingrediënten tot sfeer, van duurzaamheid tot presentatie. Aan tafel zit het goed. Daar ontstaan ontspanning, goede gesprekken en echte aandacht vanzelf. Het zorgt voor echte verbinding, tussen collega’s, pandbewoners en bezoekers.
Ongeacht verschillen in achtergrond, generatie of werkzaamheden. Daar waar goed eten, gastvrijheid en aandacht voor mens en aarde samenkomen, ontstaat verbinding. Dat is ‘aan tafel’.
Take a seat!
Waarom een jaarthema?
We werken met jaarthema’s die inspelen op de trends en ontwikkelingen in de markt en die aansluiten op de wensen en behoeften van de gasten en (potentiële) opdrachtgevers. Met dit thema maken we het voor alle Vitammers makkelijker om bij te dragen aan de doelstellingen van de voedselvisie en om Good Doing food iedere dag weer waar te maken. En door inspiratie, tips en ons enthousiasme te delen, motiveren we de medewerkers op locatie om ook de gast mee te nemen in het thema. Dit staat een jaar lang centraal en blijft daarna onderdeel van onze aanpak.
Op deze trends spelen we in
Meer vezels: De trend naar meer vezels? Die juichen we toe. Steeds meer Nederlanders kiezen bewust voor vezelrijke producten en laten suiker en zout wat vaker staan. Een goede ontwikkeling, want vezels zijn onmisbaar voor een gezonde spijsvertering, zorgen voor een verzadigd gevoel én dragen bij aan je algehele gezondheid.
Functionele voeding: Steeds meer mensen kiezen bewust voor producten die nét dat beetje extra doen, zoals het ondersteunen van de darmflora, een boost in energie of een heldere focus. Die extra gezondheidsvoordelen ontstaan vaak door iets toe te voegen of juist weg te laten. Minder suiker bijvoorbeeld. Of meer vezels, plantaardige eiwitten of probiotica. Wat het ook is, het laat zien dat gasten steeds beter weten wat goed voor hen is. En dat gezond eten en drinken allang niet meer alleen over calorieën gaat.
Comfort food: Terug van nooit weggeweest! Steeds meer mensen verlangen naar gerechten die vertrouwd voelen; smaken van vroeger die herinneringen oproepen en zorgen voor een gevoel van geborgenheid. Deze trend combineert klassieke smaken met moderne elementen en benadrukt het belang van lokale en seizoensgebonden ingrediënten.
Koreaans: De Koreaanse foodtrend, ook wel K-food genoemd, staat voor een breed scala aan gerechten en ingrediënten, zoals kimchi, bibimbap, bulgogi en gochujang. De Koreaanse keuken wordt gewaardeerd om zijn gedurfde smaken, unieke fermentatietechnieken en het gebruik van verse, gevarieerde ingrediënten.
Natuurlijke vleesvervangers: Steeds meer consumenten kiezen bewust voor plantaardige opties die dicht bij de natuur blijven. Minder bewerkt, meer herkenbaar. Denk aan bonen, linzen, tofu, tempeh, noten, zaden, paddenstoelen of jackfruit. Stuk voor stuk vol smaak én voedingsstoffen. Geen ingewikkelde ingrediëntenlijsten, wél een puur alternatief voor vlees.
Wat merk je van het jaarthema?
We ontwikkelen verschillende foodmodules met 'aan tafel' als basis.
We ontwikkelen activaties om de gasten 'aan tafel' uit te nodigen, zodat zij genieten van echt lekker eten en drinken.
We nemen alle Vitammers mee in het jaarthema. Dit betekent voor de medewerkers op locatie dat we het makkelijker voor hen maken om verbinding te stimuleren met gastvrijheid en lekker eten en drinken. En voor de Vitammers op het servicekantoor dient het jaarthema als kapstok voor innovaties en nieuwe producten en modules.
In onze interne en externe communicatie heeft 'aan tafel' een centrale rol.