Skip to content

Wat er speelt in campuscatering

29 okt 2024 ||

Campuscatering. Heel anders dan bedrijfscatering. Een branche apart dus, die volop in beweging is en waar de Vitammers Michel Flaton en Rob Kramer zich dagelijks vol enthousiasme in vastbijten. Michel is als operationeel manager verantwoordelijk voor de onderwijslocaties van Vitam, en Rob volgt als business development manager de ontwikkelingen op de voet, zodat Vitam’s aanbod daar continu op afgestemd kan worden. Duidelijk is dat zij de branche als geen ander kennen. Wat ze dan signaleren?

Gezond en duurzaam staan voorop

Michel: “Het is niet echt meer een trend, maar ik zie wel dat gezond eten steeds meer opkomt. Dat zie je overal, dus ook bij studenten. Wel staat de definitie van wat gezond is nog weleens ter discussie. Het aanbod wordt dus ook gezonder, wat natuurlijk in lijn is met Vitam’s visie. Ik zie ook verschillen in wensen tussen de verschillende onderwijsinstellingen. Opvallend is vooral dat de universiteit of hogescholen zelf graag een zo gezond en duurzaam mogelijk aanbod zien, maar dat dat niet altijd geldt voor de studenten. Voor hen is het veel belangrijker dat het betaalbaar blijft.” Dit bleek ook uit een onderzoek dat feedbackplatform Rate.nl eerder dit jaar uitvoerde bij de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar Vitam sinds 2014 de campuscatering verzorgt. Daarover verscheen een blog waarin werd ingegaan op de duurzame keuze.

Rob bevestigt dit en voegt toe: “Je ziet dat de bereidheid om gezond en duurzaam te eten er steeds meer is bij studenten, maar de drijfveer om dit daadwerkelijk te doen is vaak toch financieel. Dus inzetten op betaalbaarheid om te verleiden tot de bewuste keuze is een goede strategie.”

Daar zet Vitam dan ook op in. Bovendien signaleren beide Vitammers dat de stem van de student die meer duurzaam wil vaak harder is en meer zichtbaar is. En dan hopen we dat die als promotors voor de duurzame keuze kunnen fungeren.

 

Bezuinigingen spelen een rol

Rob en Michel vertellen over een andere ontwikkeling die zij sinds kort zien. En dat is het beginnende effect van de bezuinigingsmaatregelen van het kabinet, niet zozeer bij ons, maar bij de opdrachtgevers. Rob: “Er wordt bezuinigd op de banquetingdienstverlening, er zijn teruglopende studentenaantallen, internationale studenten worden geweerd en verbouwingen worden op de lange baan geschoven. En dat kan wel uitdagend zijn. Want in een commercieel contract haal je de opbrengst grotendeels uit de banqueting, waardoor je investeringen kunt doen en eventueel minder goed lopende outlets toch open kunt houden.”

 

De campus als ontmoetingsplaats

Rob vertelt dat hij dit ook ziet in aanbestedingen; er wordt meer teruggegaan naar de basis, omdat er minder geld is. Iets anders wat hij steeds meer ziet in aanbestedingen is de vraag om samenwerking met innovatieve, lokale partijen om zo het concept en de variatie in het aanbod nog verder door te ontwikkelen. Michel vult aan: “Onderwijsinstellingen willen voor hun studenten echt een ontmoetingsplaats creëren op de campus, zodat de studenten daar zo lang mogelijk blijven.” Daar horen ook uiteenlopende faciliteiten bij om te voldoen aan de verschillende behoeftes van de studenten, zoals een supermarkt, een fietsenmaker of een kapper. Met name internationale studenten wonen vaak op de campus en kiezen dus voor de hele omgeving, niet alleen specifiek voor de opleiding.

Dit is anders dan een aantal jaar geleden. En dat betekent ook een verandering voor het eten en drinken. Rob: “De rol van de traditionele catering loopt terug. Er wordt meer gevraagd om een soort food makelaar om het totaalconcept neer te zetten. Je eigen catering is daar dan een deelconcept van, naast dat van andere – vaak lokale - partijen. Dat is mooi, en ook een uitdaging. Want het moet wel een gezonde business case zijn.” Michel vertelt dat het een mooie kans kan zijn om van de andere partijen te leren, en dat het soms uitdagend kan zijn omdat je afhankelijk bent van de kwaliteit van de onderaannemers en die kun je niet altijd sturen.

 

De verschillen

De trends en ontwikkelingen zijn duidelijk; er is een grote vraag naar gezond en duurzaam eten en drinken, de betaalbaarheid en het gemak zijn heel belangrijk en de bezuinigingen beginnen een grotere rol te spelen. De vraag daarbij is of er nog verschillen te zien zijn tussen universiteiten en hogescholen. Rob: “Bij hogescholen is er vaak de vraag om samen te werken met het onderwijs, bijvoorbeeld om gastcolleges te verzorgen en om opdrachten, stages en projecten voor de studenten te bieden. Bij universiteiten is de vraag er ook wel, maar dan gaat het vaak om meer diepgaande onderzoeken.” Ook tussen de type gasten is een verschil te zien. Michel: “De gemiddelde besteding is bij hbo-studenten vaak iets lager. En de internationale student – die zijn er meer bij de universiteit – verblijft vaak langer op de campus.” Rob voegt daar nog aan toe dat de bereidheid tot betalen bij de studenten ook afhangt van het product. Voldoet dat helemaal aan de behoeften, dan wordt er wel voor betaald. Gastvrijheid wordt door de studenten iets minder belangrijk gevonden.

Deze Vitammers blijven nieuwsgierig naar nieuwe trends en ontwikkelingen, maar verwachten dat ze zich de komende tijd nog meer op de genoemde aspecten blijven richten. En dat past goed. Want de focus op gezonde en duurzaam eten en drinken is er al sinds onze oprichting. En door de opgedane ervaring kennen we de studenten en opdrachtgevers ondertussen goed. Daardoor kunnen we samen optrekken om de uitdagingen aan te gaan en nog meer stappen te zetten om goed te doen voor de mens en de wereld.