Skip to content
Campuscatering

DE DUURZAME KEUZE IN CAMPUSCATERING

16 sep 2024 ||

Samen goed doen voor de mens en voor de wereld. Dat doen we door bewuste keuzes te maken. In alles wat we doen, dus ook voor ons assortiment. En door onze gasten te verleiden ook bewuste keuzes te maken. Een standaard aanpak is hiervoor niet genoeg. Iedere gast is anders en heeft eigen voorkeuren, prioriteiten en gewoonten. Waar de één allang gewend is duurzame eetkeuzes te maken, is bij de ander zelfs de overweging al een brug te ver. En dat geldt ook voor studenten.

Onze opdrachtgevers in de campuscatering hebben een duidelijke visie. Voor hen is het van groot belang om bij te dragen aan een betere leefwereld. En dat kan door duurzaamheid een grote rol te geven op de campus. Natuurlijk hoort daar ook eten en drinken bij; daarmee kun je tenslotte impact maken. Duidelijk voor de opdrachtgevers en duidelijk voor Vitam, want dit sluit helemaal aan bij onze visie. Maar om daar echt stappen in te zetten, heb je de gasten nodig. Zíj bepalen wat ze eten en drinken in onze restaurants. Dus is het essentieel om te weten wat voor eetpatroon ze al hebben, waar hun voorkeuren liggen en natuurlijk wat ze belangrijk vinden als het om eten en drinken gaat. Daarom lieten we bij de Erasmus Universiteit Rotterdam - waar wij sinds 2014 de campuscatering verzorgen - een onderzoek uitvoeren door feedbackplatform Rate.nl. De resultaten hiervan gaven ons interessante inzichten, die ons helpen bij het uitzetten van acties en die een aantal van onze eerder gemaakte keuzes bevestigen.

 

Het onderzoek en de resultaten in grote lijnen

Het kiezen voor meer plantaardig eten - een belangrijk speerpunt in onze voedselvisie, die het WNF-rapport ‘Gezond eten binnen de grenzen van één aarde’ als basis heeft. En die we als een belangrijke maatstaf zien voor het al dan niet maken van duurzame eetkeuzes. In onze dagelijkse dienstverlening bieden we geen 100% plantaardig menu en leggen we de gasten niets op, maar we verleiden hen wel meer plantaardig te eten. Van de respondenten van het onderzoek bij de Erasmus Universiteit gaf 19% aan een vegetarisch eetpatroon te hebben. Een opvallend hoog percentage ten opzichte van het landelijk gemiddelde van 5%*. Hoewel er verschillende drijfveren kunnen zijn voor het al dan niet kiezen voor een menu zonder vlees of vis, zegt het wel iets over de bereidheid om in een campusomgeving meer duurzame keuzes te maken. Daarnaast gaf 66% aan het komende jaar gezonder, duurzamer of gezonder én duurzamer te willen gaan eten. Ook een signaal dat er aansluiting is bij de visie van de universiteit en van Vitam. Maar op de vraag aan welk aspect het grootste belang werd gehecht, gaf 54% van de respondenten ‘betaalbaarheid’ aan, gevolgd door ‘genieten’ (14%) en ‘gemak’ (12%). En eindigde ‘duurzaamheid’ als minst gekozen aspect met slechts 2%. Een andere opvallende uitkomst was dat 63% van de respondenten geen volledig plantaardig menu op de campus wenste.

 

En hoe nu verder met duurzame campuscatering?

Onderzoeksresultaten die goed richting geven aan onze aanpak, maar die ook laten zien dat er nog een weg te gaan is om studenten over de duurzaamheidsstreep te trekken. Onder de studenten zijn bovengemiddeld veel vegetariërs. Een duidelijk aanknopingspunt om het ingeslagen pad van een meer plantaardig aanbod voort te zetten. Maar daar waar het gaat over het verleiden of stimuleren tot de duurzame – vaak plantaardige – keuze, concluderen we dat het benadrukken van het duurzaamheidsaspect waarschijnlijk minder zinvol is. Dat blijkt deze doelgroep tenslotte niet het belangrijkste te vinden bij een bezoek aan de campushoreca. Inzetten op betaalbaarheid lijkt een meer geschikte aanpak. Maak je de duurzame keuze goedkoper, dan zullen de studenten eerder voor die keuze gaan. Dit combineren met het makkelijk maken van de keuze, geeft nog meer kans van slagen. Dit is eerder gebleken uit de geslaagde maaltijdenactie: toen de plantaardige warme maaltijden in prijs werden verlaagd – eerst gehalveerd door de Erasmus Universiteit zelf en daarna blijvend verlaagd door Vitam – had dat een duidelijke stijging van het aandeel plantaardig tot gevolg. Deze trend zagen we ook bij het omdraaien van de melkstandaard in de koffie-outlets van op de campus. Toen de prijs voor koemelk en havermelk gelijk werd getrokken en de gast standaard havermelk kreeg, zagen we al in de eerste maand een stijging van het aandeel plantaardig. De uitkomsten van deze acties bevestigen dat het onder deze doelgroep een succesvolle strategie is om de duurzame keuze de betaalbare en makkelijke keuze te maken.

 

Dat neemt natuurlijk niet weg dat we de studenten ook op andere manieren meenemen in onze reis naar een duurzaam en meer plantaardig eetpatroon. Hard roepen dat iets duurzaam is, heeft niet het gewenste effect. Het bieden van een lékker assortiment waarvoor wíj al bewuste keuzes hebben gemaakt, draagt in ieder geval wel bij. En dat is wat we iedere dag doen. Zo zetten we samen met onze opdrachtgevers stappen in het behalen van hun doelstellingen en doen we goed voor de mens en de wereld. Dat is voor ons bewuste catering. It’s good doing food.

 

*Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/10/nederlanders-kiezen-bij-een-kwart-van-de-hoofdmaaltijden-voor-vegetarisch