
Back to the future
Bewuste keuzes maken om goed te doen voor de mens en voor de wereld. Voor de toekomst van die mens en wereld. Dat doen we al sinds onze oprichting. En in 2025 doen we dat door terug te kijken naar het verleden, toen er veel plantaardige eiwitten en granen werden gegeten. Juist die oudere eetgewoonten bieden ons inspiratie om in de toekomst duurzamer te eten. Back to the future dus.
Dat betekent de eetgewoonten uit het verleden combineren met de kennis en technologische ontwikkelingen van nu. Dus terug naar meer plantaardig, maar vooruit naar nieuwe toepassingen en technieken. Zodat we de eiwittransitie een boost geven. Met als resultaat een toekomst waarin eiwitten op een verantwoorde manier worden geproduceerd en geconsumeerd.
Dát is Back to the future.

Waarom een jaarthema?
We werken met jaarthema’s die inspelen op de trends en ontwikkelingen in de markt en die aansluiten op de wensen en behoeften van de gasten en (potentiële) opdrachtgevers. Met dit thema maken we het voor alle Vitammers makkelijker om bij te dragen aan de doelstellingen van de voedselvisie en de eiwittransitie. En door inspiratie, tips en ons enthousiasme te delen, motiveren we de medewerkers op locatie om ook de gast te helpen een bewuste keuze te maken. Het thema staat een jaar lang centraal en blijft daarna onderdeel van onze aanpak.
Transities in food
Dit zijn naar verwachting de belangrijkste transities in food voor 2025:
- De eiwittransitie: van dierlijke eiwitten naar meer plantaardige eiwitten.
- Energie & transport: van fossiel naar elektrisch.
- No waste: van uniform naar pluriform.
- Duurzame sourcing: de grondstoffen die je gebruikt teruggeven aan de aarde.
- Digitalisering: De combinatie tussen human intelligence en artificial intelligence.
Het jaarthema is dus gebaseerd op de eerste transitie. Doel is om bij te dragen aan de eiwittransitie.
Op deze trends spelen we in
Hybride: Een aantal jaar geleden was vegan een grote trend, maar dit is opgeschoven naar hybride. Ofwel vleesproducten waarvan een deel wordt vervangen door plantaardige eiwitten en een deel vlees blijft. Mensen kunnen dan nog steeds genieten van de vleessmaak, maar het product heeft wel een lagere CO2-uitstoot. Zo wordt het makkelijker om de stap naar meer plantaardig te maken, vooral voor mensen die daar in eerste instantie wat meer moeite mee hebben.
New Dutch: Nederland is een land van kennis, innovatie en mooie producten. Tijd om Nederland vol trots weer op de wereldkaart te zetten. En dus nog meer in te zetten op innovatieve producten uit Nederland.
Functionele voeding: Steeds meer mensen gaan voor eten en drinken dat goed is voor hun weerstand, een goede huid of voor het stimuleren van de spieren. Eten moet dus een functie hebben; bijdragen aan een goede gezondheid.
.png?width=640&height=640&name=Over%20ons%20-%20Bewuste%20cateraar%20(1).png)
Wat gaan we doen in 2025?
We ontwikkelen vier foodmodules die bijdragen aan de eiwittransitie.
We ontwikkelen activaties om betrokkenheid en gedragsverandering bij de gasten te stimuleren.
We nemen alle Vitammers mee in het jaarthema. Dit betekent voor de medewerkers op locatie dat we het makkelijker voor hen maken om meer plantaardig eten te bieden en kennis over te brengen naar de gasten. En voor de Vitammers op het servicekantoor dient het jaarthema als kapstok voor innovaties en nieuwe producten en modules.