Vitam en Fooditis bundelen krachten in strijd tegen CO2 in bedrijfsrestaurants

2 jun 2022 |

’s-Hertogenbosch, 1 juni 2022 – Facilitaire horecadienstverlener Vitam en foodservice-expert Fooditis werken samen om het eten in de Vitam-restaurants nog verder te verduurzamen. Met de CO2-Impact Tool, BrightGreen, wordt nauwkeurig per ingrediënt het CO2-verbruik berekend en vervolgens omgezet in een dashboard dat laat zien waar ruimte voor verbetering ligt. Dit helpt Vitam om de CO2-impact van gemiddeld tienduizenden gasten per dag drastisch terug te dringen. Ook geeft de tool inzicht in de voedingswaarden en de eiwitverdeling. Door aan te sturen op een groter aandeel plantaardig eiwit wordt de eiwittransitie aantoonbaar versneld. Ook dat draagt bij aan een CO2-vriendelijker assortiment.

De CO2-Impact Tool van Fooditis geeft cateraars, restaurants en chef-koks inzicht in hun CO2-impact. BrightGreen berekent de CO2-impact van de gebruikte ingrediënten. Als één van de eerste gebruikers van de tool krijgt Vitam hierdoor beter inzicht in de milieubelasting en de eiwitverdeling van het ingekochte assortiment. Als je meer lokaal, plantaardig en seizoensgebonden inkoopt daalt de CO2-impact en zie je dat terug in het dashboard. Hierdoor stuurt de ondernemende cateraar al bij de inkoop van producten actief aan op verbeteringen die de CO2-uitstoot beperken. Met de informatie uit de tool helpt Vitam haar gasten beter bij het maken van duurzame keuzes en krijgen opdrachtgevers meer uitleg over overwegingen in het proces.

Jørgen Vestjens, COO van Vitam, is blij met de ontwikkeling: “Wij willen onze gasten verleiden tot een gezonde levensstijl met lekker eten en drinken. Met respect voor mens, dier en milieu. Daar hoort ook bij dat we kritisch zijn op onze eigen impact. We willen onze CO2-uitstoot drastisch verlagen en geloven dat deze tool ons hierbij gaat helpen. We hebben een belangrijke en inspirerende rol naar gasten toe. Door enerzijds te inspireren en anderzijds te informeren willen we ook hen bewust maken van de impact die iedere keuze heeft.

Overname GiantLeaps door Fooditis
De Impact Tool is oorspronkelijk ontwikkeld door GiantLeaps. Fooditis neemt de tool per 1 juni 2022 over en biedt daarmee opdrachtgevers een totaaloplossing voor maaltijden die gezond én duurzaam zijn. Vitam maakt al sinds 2019 gebruik van de tool en is vanaf het eerste uur betrokken bij de overname als initiatiefnemer en investeerder. Fooditis ziet net als Vitam veel potentie in het berekenen van de klimaatimpact van voeding.

Managing director Jan van Hoof: “Inzicht in de CO2-voetafdruk van ingrediënten, recepturen en menu’s is de eerste stap naar klimaatvriendelijk ondernemen. Want dit laat zien waar de reductiemogelijkheden zijn en welke veranderingen de grootste impact hebben. Zo helpen wij cateraars, restaurants en zorginstellingen om een productportfolio op te stellen waarmee zij hun duurzame ambities kunnen waarmaken.

Noot voor redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Klaartje Bauwens van Vitam, via klaartje.bauwens@vitam.nl. Of bezoek www.vitam.nl voor meer informatie.

Over Vitam
Als ondernemende cateraar gelooft Vitam dat voeding volop mogelijkheden biedt om een waardevolle bijdrage te leveren aan vitale mensen in een vitale wereld. In meer dan 250 restaurants binnen bedrijven, campussen, ziekenhuizen en horeca is het haar missie om met lekker eten en drinken mensen te verleiden tot een gezonde en verantwoorde levensstijl.​ Met een aanbod met groente en fruit als basis en zoveel mogelijk lokaal en seizoensgebonden, werkt Vitam op een duurzame manier en met respect voor mens, dier en milieu.

Over Fooditis
Fooditis, de nieuwe naam van Delegate Benelux, biedt kennis, data en digitale tools om de juiste mensen te voorzien van de juiste maaltijd, op het juiste moment. Want dat draagt bij aan de gezondheid en het welzijn van gasten, patiënten in ziekenhuizen en bewoners van verpleeghuizen. Met kennis van eten & drinken én (digitale) processen en inzicht in CO2-uitstoot maakt Fooditis dit proces duurzamer en (kosten)efficiënt. Meer informatie op www.fooditis.eu.