Drie pijlers van vitaliteit op de (thuis)werkvloer

9 April, 2020

Vitaliteit is de gezonde geestelijke en lichamelijke gesteldheid van iemand die leidt tot energie om te leven, waarbij beide factoren in balans zijn. Het gaat over meer uit het leven willen én kunnen halen. Iedereen doet dit op zijn eigen niveau en zijn eigen manier, maar met hetzelfde doel: het krijgen van meer energie en je fitter en sterker voelen!

Vitam heeft een duidelijke missie: mensen -met lekker eten en drinken- verleiden tot een verantwoorde en vitale levensstijl. Daarom kijken we naar vitaliteit volgens deze drie pijlers:

  • Eten en drinken
  • Beweging
  • Ontspanning

Het is belangrijk dat je werkomgeving bijdraagt in vitaliteit. Ook als je vanuit huis werkt. Daarom delen we graag onze tips en ervaring met je om jouw (thuis)kantoor vitaler te maken.

1. Eten en drinken

Als cateraar staat gezonde voeding natuurlijk bovenaan onze lijst als het om vitaliteit gaat. Met gezonde voeding bedoelen we eten of drinken dat de optimale hoeveelheid en samenstelling van voedingsstoffen bevat. Door gezond eten krijgen medewerkers voldoende vitamines en mineralen binnen. Op die manier bevordert voeding de gezondheid.

Schijf van Vijf

Wij gaan in onze bedrijfscatering uit van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. De Schijf van Vijf is gebaseerd op advies van de Gezondheidsraad en beschrijft de optimale combinatie van verschillende groepen voedingsmiddelen.

In de Schijf van Vijf staan de volgende adviezen: eet veel groente en fruit, vooral
volkoren graanproducten, minder vlees en meer plantaardige producten, genoeg magere en halfvolle zuivel, wat ongezouten noten, zachter of vloeibare smeer- en bereidingsvetten en krijg voldoende vocht binnen.

80/20 balans

De ‘alles of niets-mindset’ is voor veel mensen een te drastische aanpak. Bij Vitam gaan we daarom uit van de 80/20 regel. Hiermee bedoelen we dat je 80% van de tijd zo gezond mogelijk eet en 20% lekker eet waar je zin in hebt. Want eten gaat ook over genieten!

Mindset

Gezond eten en drinken betekent niet dat je mee moet gaan in iedere nieuwe trend of hype rondom voeding. Gezonde voeding is namelijk een duurzame manier van leven en niet een rigoureuze, tijdelijke aanpassing om vervolgens weer terug te vallen in een oud en ongezond eetpatroon.

Verleiden

Een vitale mindset kan gerealiseerd worden door mensen bewust te maken van de voordelen van een gezonde levensstijl. Het feit dat je dit artikel nu leest, draagt daar dus al aan bij! In onze bedrijfscatering doen we dit bijvoorbeeld door onze koks iedere dag vers op locatie te laten koken om zo de lunchgasten te verleiden met gezonde, eerlijke en lekkere gerechten.

60330099_xxl

2. Bewegen

Sport en beweging zijn goed voor de lichamelijke gezondheid. Mentale gezondheid en sociaal contact komt daar vaak als bonus nog bij. Mensen die voldoende sporten en bewegen hebben minder kans op gezondheidsklachten.

De huidige beweegrichtlijnen

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen voor volwassenen stelt dat een persoon tussen de 18 en 54 jaar minstens vijf dagen per week minimaal 30 minuten matig intensief moet bewegen. Denk aan activiteiten die je hartslag en ademhaling iets omhoog brengen zoals stevig doorwandelen of sneller fietsen dan standaard.

De Fitnorm voor volwassenen stelt dat personen in dezelfde leeftijdsgroep minstens drie keer per week minimaal 20 minuten intensief moeten bewegen. Denk aan cardio oefeningen zoals hardlopen, touwtje springen of snel traplopen.

Meer bewegen op kantoor

Als werkgever verwacht je dat medewerkers hun werkdag productief spenderen. In veel kantoren lijkt dat te betekenen dat men lange tijden achter een bureau zit.

Toch hoeft het niet te betekenen dat medewerkers gedurende de werkdag geen beweging krijgen. Bij Vitam organiseren we regelmatig initiatieven om medewerkers op een leuke manier te verleiden meer te bewegen tijdens de werkdag.

Zo organiseerden we bij de Belastingdienst bijvoorbeeld de ‘Week van de Trap’, waarin de lift met een lint werd afgezet. Zo werden medewerkers bewuster en merkten we, toen het lint na een week weer wegging, dat de trap steeds meer gebruikt werd!

Tip: lees ook onze blog over bewegen op kantoor

66856822_xl

3. Ontspannen

Ontspannen is fysiek, mentaal en emotioneel tot rust komen. Ontspanning
bevordert lichamelijk herstel en levert nieuwe energie, wat vervolgens bijdraagt
aan de vitaliteit van de mens. Regelmatig en goed ontspannen is nodig om de
batterij weer volledig op te laden. Ook op kantoor én je thuiswerkplek!

Hoe vaak, hoe lang en de manier waarop je ontspant, is per persoon verschillend. De een maakt een wandeling, de ander doet aan meditatie, en weer een ander leest graag een boek. Zaken die wel voor iedereen belangrijk zijn, zijn voldoende slaap en rust, zoveel mogelijk daglicht en frisse lucht en een goede balans tussen verplichtingen en vrije tijd.

Tip: lees ook onze blog over ontspannen op kantoor

54675383_xxl

Maak werk van vitaliteit op jouw (thuis)kantoor!

Wil je meer lezen over het creëren van een vitale (thuis)werkplek? Download de whitepaper hieronder: deze staat boordevol praktische tips voor werkgevers én werknemers over de drie pijlers uit dit artikel, en geeft je simpel toe te passen tips. Download whitepaper: Vitaliteit op de (thuis)werkvloer