Gezonder eten: doe het stapje voor stapje!

13 January, 2020

Het is een van de veelgehoorde goede voornemens die we bij een nieuw jaar vol vertrouwen naar onszelf uitspreken: Gezonder eten. En laten we eerlijk zijn: bij velen is dat voornemen medio januari al gesneuveld. Waarom is het dan zo moeilijk om gezond eten structureel vol te houden? En wat kunnen we dan wél doen op weg naar een gezonder voedingspatroon? We duiken er eens dieper op in…

Het probleem van grote verandering
Het begint al met wát die grote verandering dan precies moet zijn: gezond eten is een ‘hot item’ en er bestaat een breed scala aan opvattingen over het onderwerp. Dat maakt het moeilijk te begrijpen wat gezond eten nu precies inhoudt en welke keuzes daarin het beste zijn. Moet je volledig vegan gaan? Brood van het menu schrappen? Dagelijks detoxen met groene smoothies? In de wirwar van gezondheidstrends en diëten raken mensen het spoor bijster en dat triggert de spreekwoordelijke ‘handdoek in de ring’. Daarnaast is het lastig om een rigoureuze aanpassing permanent vol tehouden, eigenlijk zoals dat met de meeste diëten ook gaat. Dat komt doordat je jezelf geen genietmomenten meer gunt, omdat het in de praktijk lastig uit te voeren is of simpelweg omdat je enorme honger krijgt. Daar gáát je goede voornemen…

groene voornemens

Maar wat heeft dan wel effect?
Eigenlijk heel simpel: Kleine – realistische - stapjes in de goede richting blijken het meest succesvol. Ze zijn makkelijker te begrijpen en uit te voeren daardoor ook écht vol te houden De zogenaamde ‘nudging-gedachte’ sluit hierop aan; kleine duwtjes in de goede richting zorgen ervoor dat je onbewust gezondere keuzes maakt. Kleine aanpassingen worden sneller onderdeel van je standaard voedingspatroon, waardoor ze je op een gegeven moment helemaal geen extra moeite meer kosten.

Je moet hierbij wel kritisch zijn naar je eigen voedingsgewoontes, zodat je weet waar de valkuilen liggen. Eet je bijvoorbeeld te weinig groenten? Kijk dan naar manieren om die gedurende de dag meer te eten. Tijdens je lunch bijvoorbeeld of als snack in de middag. Meer tips vind je overigens in ons eerdere blog daarover. Of is jouw ‘valkuil’ dat lekkere glaasje wijn bij het avondeten ieder dag? Spreek met jezelf af dat je dat alleen nog in het weekend (ja, ook vrijdag telt mee) doet. Je ontneemt jezelf het genietmoment niet volledig, maar doorbreekt wel de dagelijkse (ongezonde) gewoonte. En waarschijnlijk geniet je er dan juist meer van! En gaat het toch een keertje mis? Dan is dat zo. Wees niet te streng voor jezelf en pak de draad daarna gewoon weer op.

groenten eten

Wel een praktische trend: Food Swaps
Precies in de ‘kleine-stappen gedachte’ past Food Swapping, waarbij je bepaalde producten inwisselt voor een gezonder alternatief. Zo voer je ook minimale aanpassingen in je dagelijkse eetkeuzes door, die heel goed te behappen zijn. Denk aan het vervangen van witte pasta door volkoren pasta, zodat je meer vezels binnenkrijgt. Of vervang de helft van je gehakt in bijvoorbeeld lasagne of Mexicaanse tortilla’s voor linzen. Je proeft het bijna niet, maar je eet direct een stukje gezonder (én duurzamer!). Past perfect in de goede voornemens toch? Check ook dit artikel van het Voedingscentrum.