Verantwoord ondernemen

Wij voelen ons verantwoordelijk

Het is onze overtuiging dat wij als samenleving met zijn allen verantwoordelijk zijn voor de toekomst van onze leefomgeving. In de afgelopen jaren is VITAM zich altijd bewust geweest van de effecten van het ondernemen op mens en omgeving. Vanuit ons DNA en met behulp van het ondernemerschap op locatie creëren we al jaren op een verantwoorde wijze een gastvrije omgeving voor onze gasten. VITAM is snel gegroeid en wij voelen ons verantwoordelijk om mensen te verleiden om bewuste keuzes te maken. Keuzes die te maken hebben met een “verantwoorde leefstijl”, maar ook zorgen voor “welzijn”, ofwel “goed doen en goed voelen”. Bij VITAM werken wij vanuit een sterk gevoel van respect voor de mens en de natuur. Dit loopt als een rode draad door onze bedrijfsvoering en dit heeft geleid tot onze bedrijfsmissie:

“Mensen verleiden te kiezen voor een verantwoorde en vitale levensstijl”

Als dienstverlener op het gebied van eten, drinken en gastvrijheid kunnen wij dagelijks een rol spelen in het leven van tienduizenden werkenden in Nederland. Samen met onze medewerkers, opdrachtgevers, leveranciers en overige stakeholders willen we elke dag bewust en actief bezig zijn om een bijdrage te leveren aan het realiseren van onze idealen

MVO beleid in uitvoering

Flessen

Good food

Als cateraar is VITAM altijd op zoek naar het verbeteren van haar assortiment. Dit is een continu proces van productontwikkeling gericht op verduurzaming, waarbij we de samenwerking met ‘onze vrienden’ opzoeken om de mooiste producten te ontwikkelen die aansluiten bij de kernwaarden van Good Food. Good Food is gebaseerd op vier kernwaarden: verantwoord bezig, zorg voor dier en milieu, natuurlijke ingrediënten en huisgemaakt. Voorbeelden zijn: VITAM olie en azijn, kroket, bitterbal, sauzen, goedemorgen en goedemiddag koekje, en de ookworst.

Educatie

De grootste gezondheidswinst valt te behalen bij de nieuwe generaties. Bijvoorbeeld door kinderen op jonge leeftijd te leren dat groente en fruit een onmisbaar onderdeel zijn van het dagelijks eetpatroon. VITAM heeft daarom de pilot Harry@school ontwikkeld: een interactief programma van vier weken waarin de kinderen kennismaken met het verhaal van de boon Harry Covèrt. In 2016 heeft VITAM een aantal scholen bezocht met het lesprogramma Harry@school. In 2017 wordt onderzocht in hoeverre de stichting Voeding & Kind dit lesprogramma kan voortzetten.

Women holding delicious fresh vegetables

Circulair Ondernemen

Onder circulair ondernemen verstaat VITAM het duurzaam beheer van natuurlijke bronnen, het beperken van voedselverspilling en het optimaliseren van onze reststromen. We streven naar maximalisatie van het hergebruik van producten en grondstoffen om waardevernietiging te minimaliseren. Wat afval is voor de één is grondstof voor de ander. Hierbij gebruiken wij als uitgangspunt om in elk onderdeel van de keten waarde toe te voegen en kennis te delen met de markt. Met onze inspanningen willen we mensen inspireren om circulair te denken om hiermee een bijdrage te leveren aan de toekomst van onze leefomgeving.

DSC_1240

Minder vlees, meer groente

Verduurzaming zal ook ingezet worden door onze lunchgast te verleiden om minder vlees en meer groente en fruit te laten eten.Ddit doen we met minder milieubelastende producten en met respect voor dierenwelzijn. Minder vlees eten is beter voor de gezondheid en beter voor het milieu (bron RIVM). Daarom gebruiken we in de ontwikkeling van onze concepten de kapstok; “minder vlees, meer groente en fruit”. In 2017 hebben we de Ookworst ontwikkeld die dezelfde smaakbeleving heeft als een gewone worst maar een beter verhaal. Samen met Heyde Hoeve en Dutch Quinoa Group uit Brabant hebben we het beste van 2 werelden gecreëerd. De worst bevat minder, maar smaakvoller vlees van lokale herkomst en beschikt over meer vezels door de toevoeging van Nederlandse quinoa.

waterput3

Feel Good

Wij dragen graag ons steentje bij! Middels diverse sociale initiatieven geven wij graag iets terug aan de maatschappij. Zo schenken we EARTH water in al onze restaurants en steunen wij al jaren Villa Pardoes met de verkoop van onze Pardoes salade.

Social Return

Naast onze sociale initiatieven geven we ook samen met onze partners iets terug aan de maatschappij. Groeien naar ontwikkeling en geluk, dat verdiend iedereen. Werken en het vinden van een baan is soms niet zo gemakkelijk of vanzelfsprekend. Daarom nemen wij al jaren onze courgettes, tomaten, paprika’s en aubergines af van Zorgboerderij Kwekerij Osdorp en wordt ruim 1/3 van onze patisserie gemaakt door Koekenbakkerij ’t Möpke.