Skip to content

It's time to moooove over

Bewuste keuzes maken. Dat doen we dagelijks. Zodat we goed doen voor de mens en voor de wereld. Zo hebben we er bij de Erasmus Universiteit Rotterdam voor gekozen om de koffiestandaard om te draaien in de koffie-outlets. Bestellen studenten, medewerkers of bezoekers een cappuccino of andere koffievariant met melk, dan krijgen ze die met havermelk. Want dat is de nieuwe standaard. Gasten kunnen nog wel voor koemelk in hun koffie kiezen, maar krijgen die niet meer automatisch. Alleen als ze het zelf aangeven bij de bestelling. En bij een nieuwe standaard horen ook nieuwe prijzen. Dat is één prijs. Welke variant de gasten ook kiezen, ze betalen €2,42.

We hebben deze keuze gemaakt omdat de CO2-uitstoot van havermelk veel lager is dan die van koemelk. Wat bijdraagt aan het behalen van ons mvo-doel om de CO2-uitstoot te reduceren. We willen onze klimaatbelasting beperken en dat realiseren we met meer plantaardig eten en drinken. Omdat we ons ervan bewust zijn dat dat even wennen kan zijn voor de gasten, doen we dit in kleine stappen. Havermelk als standaard in de koffie is zo’n stap. Er wordt veel koffie gedronken op de campus, dus met deze kleine stap kunnen we toch grote stappen zetten.

Het gelijk trekken van de prijzen is ook onderdeel van het project. Voorheen was de koffie met koemelk goedkoper dan die met havermelk. En dat terwijl bij koemelk de gevolgen voor het milieu groter zijn dan die bij havermelk. De milieukosten - en daarmee de echte prijs - van koemelk zijn dus hoger. Alleen worden die niet doorberekend maar afgewenteld op de maatschappij. Om een stap richting die echte prijs te maken, hebben we dus gekozen voor één prijs. Kiezen de gasten voor koffie met koemelk, dan betalen ze dus iets meer dan ze gewend waren. En kiezen ze voor havermelk, dan is dat minder dan ze gewend waren. We hopen dat hierdoor meer bewustwording ontstaat over de gevolgen voor het milieu, en gasten (nog) vaker kiezen voor plantaardig. Bij het bestellen van de koffie hoeven ze daar nu niets voor te doen - met havermelk als nieuwe standaard.

Natuurlijk vinden we het belangrijk om de gasten hierin mee te nemen. Daarom hebben we er met een aansprekende communicatiecampagne vooraf al aandacht aan besteed. En ook eenmaal gestart zien de gasten de communicatiemiddelen over de nieuwe standaard op verschillende plekken terug. De eerste reacties van de gasten waren mild, en al op de eerste dag zagen we de dierlijke en plantaardige rollen omgedraaid. Nog te vroeg om echt conclusies te trekken, maar natuurlijk hopen we dat deze trend doorzet. Want daar is het tijd voor. It’s time to mooove over.