Goed eten in de zorg: het Martini Ziekenhuis
Vers, gezond en lekker eten en drinken – dat is hoe het hoort in zorginstellingen. Dat vinden wij. Want gezonde voeding draagt bij aan de gezondheid. Of het nou gaat om patiënten, cliënten, bezoekers of (zorg)medewerkers, een gezonde omgeving is essentieel in de zorg. Daar dragen we dus graag aan bij met gezonde en verantwoorde gerechten. Dat doen we ook in het Martini Ziekenhuis in Groningen. Daar verzorgen we sinds begin 2023 het eten en drinken in het personeels- en bezoekersrestaurant, twee koffiebars, de Martini to go, een shop en de banquetingdienstverlening. Hoe dat gaat? Daar vertellen onze Vitammers Edo Walraven – operationeel manager voor de zorglocaties van Vitam – en Albert Boer – general manager voor Vitam bij het Martini Ziekenhuis – graag over.
Edo vertelt dat we nu bijna twee jaar geleden gestart zijn. “Het Martini Ziekenhuis wilde na de coronaperiode graag een gezondere en duurzamere insteek voor eten en drinken en heeft daar veel aandacht aan besteed in de aanbesteding. En uiteindelijk dus voor Vitam gekozen. Uitgangspunt voor het aanbod was onder andere meteen vanaf de start een verhouding van 80% gezond en 20% neutraal/ongezond. Een mooie en uitdagende ambitie. Die we al vanaf dag één waarmaken.”
Bewust gezond eten
Het was wel een omslag voor de gasten. Voor die tijd was het aanbod een stuk minder gezond, dus dat was wel wennen. Medewerkers moesten het bijvoorbeeld zonder een vertrouwd broodje kroket of saucijzenbroodje doen en bezoekers zagen dat het aanbod er wel anders uitzag dan bij andere ziekenhuizen. Edo vertelt dat het snel makkelijker werd om de gasten enthousiast te krijgen: “Het hielp heel erg dat de opdrachtgever echt betrokken was bij de transitie naar meer gezond. Vanuit alle lagen van de organisatie. Dat was echt een unieke aanpak.” Albert bevestigt dit: “We voelden ons erg gesteund door de opdrachtgever. En het lukte ook omdat we een groot team met kundige mensen hebben overgenomen die goede alternatieven konden bieden. Voor hen werd het wel anders werken. Ze kregen de vrijheid om zelf de menu’s samen te stellen en hun creativiteit in te zetten. In het begin keek Vitam's voedingsdeskundige nog mee in de samenstelling van het menu, maar dit bleek door de aanwezige kennis al snel niet meer nodig.
Een soepele eerste periode dus. Edo licht toe: “De opstartperiode is vlekkeloos verlopen omdat we er zo vroeg mee zijn begonnen, en omdat Martini ons daarvoor de ruimte en de middelen bood. Er is door iedereen veel tijd en energie in gestoken. Zij hebben binnen de organisatie duidelijk hun visie gedeeld en daar niet van afgeweken.”
Goed eten is ook duurzaam eten
Naast de focus op gezonde voeding, is er zowel vanuit Vitam als vanuit het Martini Ziekenhuis veel aandacht voor duurzaamheid. Met name voor het tegengaan van verspilling. Albert: “We verwerken eigenlijk alle ingrediënten die we inkopen. Zo gaan overgebleven groenten en fruit in smoothies, en we hebben natuurlijk een brede dienstverlening, dat helpt. Wat we bijvoorbeeld in het restaurant niet kunnen aanbieden, kan in de banqueting of één van de andere outlets.” Dat duurzaamheid een belangrijk thema is komt ook op andere manieren tot uiting. Edo: “We kijken continu naar mogelijkheden om lokaal in te kopen. Dat kan niet voor alles; dat is financieel niet haalbaar. Maar nog steeds bieden we lokale producten aan, bijvoorbeeld in de winkel.” En ook het bewuste gebak is ontwikkeld in samenwerking met een lokale partij. Albert: “Het Martini had de wens voor gezonder gebak, en daarvoor hebben we toen in de regio gezocht en een partner gevonden. Het valt goed in de smaak bij de gasten.”
Ook meer plantaardig eten is belangrijk. Albert: “In het restaurant zijn sowieso veel vegetarische keuzes, we bieden plantaardige zuivelvarianten in de yoghurtbar en voor de koffie in de koffiebars. En de banquetingmap is helemaal vegetarisch.” Goede stappen op weg naar meer plantaardig dus.
Blijven vernieuwen
Mooie ontwikkelingen. En er wordt ook continu gekeken of er ergens nog iets vernieuwd of verbeterd kan worden in de dienstverlening. Albert vertelt: “Kortgeleden is er de Martini to go bijgekomen. Er lag een vraagstuk binnen het ziekenhuis voor de mensen die bijvoorbeeld moeten wachten op vervoer van de taxi of familie. Die wachttijd kan soms best lang zijn en daarom is de Martini to go geopend. Daar kunnen de bezoekers dan even iets te eten of drinken halen.”
Voorbeeld voor andere partijen
In deze eerste twee jaar zijn er mooie resultaten behaald, waar Edo en Albert dan ook over te spreken zijn. Edo benadrukt dat de betrokkenheid van en de samenwerking met het Martini Ziekenhuis cruciaal waren hiervoor. “Het was goed om te merken dat de hele organisatie zo betrokken was bij de transitie naar goed eten in het ziekenhuis. Als je als cateraar een concept succesvol wil laten draaien, heb je de support van de opdrachtgever nodig. Een gedeelde visie en commitment helpen daar enorm bij. En dat heeft het Martini vanaf dag één heel goed gedaan. Dat is echt een voorbeeld voor zorginstellingen die een soortgelijke transitie nog willen maken.”
Relinde van den Berg, Manager Hotelservices Martini Ziekenhuis: “Goede voeding draagt bij aan de gezondheid en is dus de basis in het Martini Ziekenhuis. Natuurlijk voor de patiënten, maar ook voor de bezoekers en onze medewerkers. Samen met Vitam brengen we dit in de praktijk: in de restaurants, koffiebars en andere outlets is er iedere dag volop keuze uit lekker, vers en gezond eten en drinken.”
MEER WETEN OVER GOEDE VOEDING IN DE ZORG?
Benieuwd naar wat Vitam kan betekenen voor jouw zorginstelling? Vul ons contactformulier in.
Over de totstandkoming van dit bewuste gebak kun je hier meer lezen: Gezond genieten met Vitam’s bewuste gebak .