Zo eet je gezond op je thuiswerkdag!

17 jan 2022

Heb jij goede voornemens voor 2022? En hoort gezonder eten daar ook bij? Klinkt goed! Als ondernemende cateraar zijn wij dagelijks mee bezig met lekkere en verantwoorde voeding, maar weten we ook dat het soms moeilijk vol te houden is. Zeker in deze tijd waarin er veel thuis wordt gewerkt en je niet iedere dag die heerlijke salades in het bedrijfsrestaurant ziet. Daarom helpen we je graag om ook de thuiswerkdagen gezond in te vullen.

Tips voor thuis

  • Neem de tijd voor een gezond en volwaardig ontbijt. Dit geeft nieuwe energie na de nacht en brengt de spijsvertering op gang. Bovendien voorkom je ermee dat je in de loop van de ochtend trek krijgt en naar ongezonde snacks grijpt.
  • Zet een karaf water op je bureau en vul deze gedurende de dag bij. Zo zorg je ervoor dat je voldoende drinkt. Vind je water saai? Bekijk dan onze recepten voor fruitwater in het receptenboekje ‘Gezonde gerechten’.
  • Met je voorraadkast of koelkast in de buurt kan het verleidelijk zijn om steeds weer iets ongezonds te pakken, leg daarom fruit of (snack) groenten op je bureau. Dit helpt je de verleiding te weerstaan en tegelijkertijd voldoende groente en fruit te eten, een win-winsituatie!
  • Heb je trek, kies dan gezond! Zin in zoet? Neem een portie vers fruit, eventueel met zuivel erbij. Liever iets hartigs? Pak een handje ongezouten noten of rooster kikkererwten of edamame boontjes in de oven met kruiden of chilivlokken. Kun je niet kiezen? Probeer eens een paar plakjes banaan te besmeren met 100% pindakaas.

Varieer ook thuis met de lunch

  • Kies bij een broodlunch voor een volkoren variant met gezond beleg, zoals 20+ of 30+ kaas, hüttenkäse, zuivelspread of mozzarella, notenpasta, zelfgemaakte groente- of peulvruchtenspreads of vis. Tip: Voeg extra groente en fruit toe aan je beleg. Leg bijvoorbeeld tomaat, paprika, radijs, gebakken champignons of gegrilde courgette op je brood of voeg banaan, appel of aardbei toe aan je beleg.
  • Neem ook eens een salade - heerlijk verfrissend en zo krijg je tijdens de lunch al veel groente binnen. Ook ideaal om restjes mee op te maken. Tip: Maak zelf een gezonde dressing van olie en azijn met kruiden en peper.
  • Bereid zelf een lekkere soep. Dit is veel gezonder en lekkerder dan een kant-en-klare soep.
    Tip: Gebruik gedroogde en verse kruiden in plaats van zout en/of bouillon.
  • Eet af en toe een eitje bij de lunch - lekker gekookt, in een omelet, roerei of zelfgemaakte eiersalade voor op brood.

Zoek je nog meer inspiratie voor lekkere en gezonde lunchgerechten, neem dan eens een kijkje in ons receptenboekje ‘Gezonde gerechten’.

Gezonde gerechten receptenbundel