Vitam opent ‘dark kitchen’

7 jul 2022

Hybride werken zorgt voor andere vraag bedrijfscatering

’s-Hertogenbosch, 7 juli 2022 – Vitam opent een ‘dark kitchen’ in Amstelveen, genaamd Chef by Vitam. Hiermee speelt de facilitaire horecadienstverlener in op de veranderende wensen van medewerkers van de Rijksoverheid die hybride werken. Medewerkers die naar kantoor gaan willen meer mogelijkheden hebben om te eten, van ontbijt tot diner. Tegelijkertijd gaan medewerkers minder vaak naar kantoor, wat het voor de bedrijfsrestaurants op kleine locaties moeilijker maakt. Vitam speelt hierop in door vanuit een centrale productiekeuken gerechten voor te bereiden. De gerechten worden vervolgens afgemaakt op de betreffende locaties, waarmee de versheid is gegarandeerd. Hierdoor is het mogelijk om een breder assortiment aan te bieden en kleine locaties rendabel te houden.

Vitam richt zich al lange tijd op het stimuleren van ontmoeten en verbinden. Deze ontwikkeling heeft sinds de coronapandemie een vlucht genomen; hybride werken is de norm geworden en dat betekent dat de kantoordagen in het teken staan van ontmoetingen. Vitam’s opdrachtgever onderkent deze ontwikkeling ook en heeft hierop ingespeeld met het creëren van Rijksontmoetingspleinen voor de grotere locaties - met als doel het verleiden naar kantoor te komen om collega’s te ontmoeten. Een prettige omgeving en een aantrekkelijk aanbod van eten en drinken zijn hierin essentieel. Om deze locaties te voorzien van een ‘all day’ aanbod, is gekozen om samen met Vitam een pilot aan te gaan en vanuit een centrale productiekeuken - een dark kitchen - te gaan werken. Bovendien kunnen op deze wijze ook de kleinere locaties, waar sinds de pandemie nog minder mensen dagelijks aanwezig zijn, worden voorzien van eten en drinken.

Vandaag wordt Chef by Vitam officieel geopend. Dit betekent dat Vitam het aanbod in eerste instantie voor twee grote Rijkskantoren daar voorbereidt. Dit wordt vervolgens naar de locaties gebracht, waar de gerechten verder worden afgemaakt. Dit levert een tijdsbesparing op, waardoor de aanwezige Vitam-medewerkers zich nog meer kunnen richten op het bieden van een gastvrije ervaring voor hun gasten. Het assortiment bestaat uit broodjes, beleg, soepen, warme maaltijden, salades, tussendoortjes, smoothies en ontbijtgerechten. Op korte termijn wordt het aantal locaties dat wordt bediend met dit assortiment uitgebreid.

Duurzaam en gezond
Niet alleen is deze nieuwe manier van werken een praktische oplossing voor de veranderde werkomgevingen, er kan ook duurzamer worden gewerkt. Omdat er in grotere hoeveelheden wordt bereid, kan de verspilling worden geminimaliseerd. Bovendien werken in de dark kitchen ervaren koks die bedreven zijn in het koken met zo min mogelijk waste. En ook het bereiden van gezonde gerechten met meer plantaardige ingrediënten is voor hen niet nieuw. Zij worden daarbij ondersteund door een aantal medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, zodat ook wordt bijgedragen aan sociale duurzaamheid.

Jørgen Vestjens, COO Vitam: “Met de opening van de dark kitchen wordt een volgende stap gezet in het realiseren van onze missie. Door meer focus op de eiwittransitie vanuit een centrale keuken bereid door een divers team, is Vitam in staat om nader invulling te geven aan vitale mensen in een vitale wereld.

Darkkitchen

Noot voor redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Klaartje Bauwens van Vitam, via klaartje.bauwens@vitam.nl. Of bezoek www.vitam.nl voor meer informatie.

Over Vitam
Als ondernemende cateraar gelooft Vitam dat voeding volop mogelijkheden biedt om een waardevolle bijdrage te leveren aan vitale mensen in een vitale wereld. In meer dan 250 restaurants binnen bedrijven, campussen, ziekenhuizen en horeca is het haar missie om met lekker eten en drinken mensen te verleiden tot een gezonde en verantwoorde levensstijl.​ Met een aanbod met groente en fruit als basis en zoveel mogelijk lokaal en seizoensgebonden, werkt Vitam op een duurzame manier en met respect voor mens, dier en milieu.