'Gastvrijheid zit in kleine dingen'

3 March, 2020

De grenzen tussen catering en horeca vervagen en daarmee wordt ook gastvrijheid steeds belangrijker in de cateringbranche. Om haar medewerkers op het onderwerp te inspireren, vroeg Vitam Milo Berlijn om op zijn unieke manier over gastvrijheid te vertellen. Maar waar gaat gastvrijheid volgens Milo dan precies over?

‘Het zijn de kleine dingen die het hem vaak doen’, begint Milo zijn conference over gastvrijheid. De welbespraakte Alkmaarder heeft zich ontwikkeld tot goeroe op het gebied. Hij is een veelgevraagd inspirator, moderator, gastspreker, showmaster, dagvoorzitter, coach en entertainer.

‘Waar het in feite om gaat? Wij leren mensen met mensen omgaan.’

De kleine dingen somt hij moeiteloos op, hij heeft ze de afgelopen tientallen jaren in overvloed gezien: ‘Neem het het espressoapparaat. In veel horecagelegenheden staat dat tegen de achterwand. Dat betekent dat je als barista met de rug naar je gast staat als je een mooie cappuccino maakt. Dus verlies je het oogcontact, een gemiste kans!’

Ieder moment is waardevol

Maar het geldt niet alleen voor de horeca. ‘Vaak zijn werkbanken te laag afgesteld, zodat iedereen intens gebogen aan het werk is. Daardoor is het lastiger om oogcontact met je collega’s te hebben. Of neem de supermarkt: kassa’s staan vaak te laag, waardoor de caissière het contact met de klant verliest als hij of zij de pinautomaat in werking zet. Je gast moet echt de supercentrale factor zijn in alles, dat geldt voor ieder contactmoment... 

 

Lees het hele artikel in ons online magazine INSIGHTS

 

Milo Berlijn Vitam

 

New call-to-action