PERSBERICHT - Het Land van Vitam

8 mei 2024 |

Vitam, Schevichoven Groeit!, Mertz kleinfruit en Beter Bij Ons gaan samen voor regeneratief met het Land van Vitam

Vitam, Schevichoven Groeit!, Mertz kleinfruit en Beter Bij Ons delen de overtuiging dat er anders met voedsel moet worden omgegaan om te kunnen bijdragen aan een betere leefwereld. En dat betekent dat er moet worden samengewerkt met de natuur in plaats van tegen de natuur in. Daardoor kan de bodem herstellen. Eén van de manieren om daaraan bij te dragen is inzetten op regeneratieve landbouw. Daarbij ligt de nadruk op het verbeteren van de bodemgezondheid en het vastleggen van koolstof in de bodem. Zo is in samenwerking met Schevichoven Groeit! het idee van het Land van Vitam tot stand gekomen, en zijn deze vier partijen een samenwerking aangegaan. Die ziet er als volgt uit: Gerard Mertz gaat op zijn land in Sint Geertruid (Zuid-Limburg) speciaal voor Vitam een stuk van zijn landbouwareaal omschakelen naar regeneratief, het Land van Vitam. Agronomische ondersteuning krijgt Gerard van Schevichoven Groeit! De oogst die van dit land af komt, verwerkt de bedrijfscateraar in het assortiment op haar locaties in de omgeving van Maastricht. Beter Bij Ons is de verbindende schakel in de samenwerking. Deze partij faciliteert het logistieke proces via het bestelplatform Streekproductenplein en door het elektrische transport van de producten naar de locaties te verzorgen. Deze synergie vergroot de zichtbaarheid en toegankelijkheid van regeneratieve landbouwproducten.

De partners zijn blij met deze samenwerking en kijken ernaar uit om samen positieve impact te maken en te experimenteren. Zo wordt er een bijdrage geleverd aan bodemherstel en biodiversiteit, aan de CO2-reductie, koolstofvastlegging en uiteindelijk nog gezondere groenten. Vitam kan op deze manier regionale producten uit een volledig transparante keten aanbieden in de restaurants met veel variatie. Bovendien leidt deze samenwerking tot minder voedselverspilling, want alles wat wordt geteeld, wordt afgenomen door Vitam.

Dit partnership is aangegaan voor minimaal vijf jaar, en Vitam biedt dan ook afzetgaranties gedurende die termijn. Dat is een vereiste om deze transitie tot een succes te maken. Het kost namelijk minimaal vijf jaar om de bodem te herstellen. In het begin is het wachten tot de natuurlijke vijanden zich herstellen, zodat ze plagen tegen kunnen gaan. Dit kan misoogst met zich meebrengen, maar bijvoorbeeld ook cosmetisch minder mooie gewassen. Door niet in te grijpen met middelen herstelt de bodem en komen de beestjes terug die je nodig hebt om bepaalde beestjes weer tegen te gaan. Uiteindelijk ontstaat er natuurlijk evenwicht. De partijen kunnen in het project rekenen op de expertise van Jeroen Plesman en Taco Blom van Schevichoven Groeit! Zo hebben ze onder andere een regeneratief teeltplan opgesteld, een monitoringplan gemaakt en hebben ze vanuit hun ervaring bij Exploitatie Schevichoven bijgedragen aan het businessmodel.

De eerste plantjes zijn inmiddels geplant, en in juni wordt de eerste oogst verwacht. Beter Bij Ons vervoert deze naar de Vitam-locaties in de omgeving van Maastricht, waar restaurantmedewerkers deze verwerken in het aanbod. Daarbij krijgen zij vanuit Vitam begeleiding, zodat zij nog meer leren te koken met wat de natuur ons brengt.

Klik hier voor een video met de eerste beelden van het Land van Vitam.

Noot voor redactie, niet voor publicatie
Voor beeldmateriaal of extra informatie kunt u contact opnemen met Inge van Kempen van Vitam, via pers@vitam.nl of inge.vankempen@vitam.nl. Of bezoek www.vitam.nl voor meer informatie.

Over Vitam

Vitam is de grondlegger van bewuste catering. In onze ruim 300 gastvrije restaurants bij bedrijven en onderwijs- en zorginstellingen dragen we bij aan de identiteit en doelstellingen van die organisaties. Samen met onze opdrachtgevers. Allemaal vers en verantwoord bezig. In 2003 begon het. We deden het anders. Bewust anders. Buiten de gebaande paden hielden we vast aan ons idee van vers koken op locatie. Met vrijheid voor de koks, het bieden van maatwerk en ondernemerschap. Grensverleggend was het. En succesvol. Onze aanpak bewees zich keer op keer. En we hielden vast aan onze idealen. Als cateraar, bewuste keuzes maken. Bewust verantwoord. Bewust gezond.Dit noemen we met trots: It's Good Doing Food.

Over Schevichoven Groeit!

Schevichoven Groeit! is een agrarisch projectenbureau voor boeren, grondeigenaren en geïnteresseerden die aan de slag willen met regeneratieve landbouw. Schevickhoven Groeit! bestaat uit een team van  mensen met kennis én praktijkervaring op het gebied van (agrarisch) ondernemen, financieel management, commercie, advies landelijk gebied en beplantingsplannen. Het moet kunnen om regeneratief en financieel gezond te boeren. Dat is de missie van Schevichoven Groeit!

Door middel van de exploitatie van regeneratieve boerderij Schevickhoven willen ze dit aantonen. Op de boerderij telen ze meerjarige gewassen op basis van permacultuur met als doel een gezonde bodem, herstel van biodiversiteit en exploitatie.

Over Kleinfruitbedrijf Mertz

Kleinfruitbedrijf Mertz is opgericht door Gerard en Ellen Mertz. In het zuiden van Limburg teelden wij rode bessen, bramen en kiwi bessen. Door diverse factoren kwam de rentabiliteit van de kleinfruitteelt steeds verder onder druk te staan, waardoor er werd gekozen om een andere weg in te slaan. We openen in 2020 dan ook onze eigen boerderijwinkel en gaan op een gedeelte van onze grond eigen groente telen. Dit met succes, waardoor het fruit volledig vaarwel wordt gezegd en er nog meer groente wordt geteeld. In dezelfde periode komen ze in contact met Beter bij ons, waarmee een goede band ontstaat. De oprichting van een Foodhub op ons bedrijf is dan ook snel een feit. Van hieruit worden dagelijks diverse klanten bevoorraad met de diverse streekproducten. Om nog meer op maat voor de  klant te gaan telen is besloten om in 2024 samen met Vitam de groente zelfs regeneratief te gaan telen. Op naar een mooie toekomst.

Over Beter Bij Ons

Beter Bij Ons streeft naar (h)eerlijke producten, inspirerende verhalen en een nauw verbonden gemeenschap door middel van het Streekproductenplein. Dit platform functioneert als een label onder Beter Bij Ons, de onderliggende juridische entiteit.

Het Streekproductenplein vormt een hechte gemeenschap die zich inzet voor bewuster consumeren en produceren. Ze pleiten voor aankopen via korte, transparante ketens. Het vergroten van bewustzijn gebeurt door de focus te leggen op voedsel en dranken uit de regio en passend bij de seizoenen. Daarnaast bieden ze producenten en hun producten een platform om hun verhaal te delen, zowel online als op fysieke locaties.