AMC Logo

Het AMC (Academisch Medisch Centrum) is één van de acht universitair medische centra van Nederland. Op het gebied van de academische geneeskunde behoort het tot de internationale top en het is met ruim 1000 bedden het grootste ziekenhuis van Amsterdam.

Dagelijks bezoeken medewerkers, patiënten, bezoekers, studenten en onderzoekers de locatie - allemaal met een ander doel. Toch hebben ze één gemeenschappelijke deler: op een gegeven moment krijgen ze allemaal trek. Hierdoor worden de vier restauratieve outlets dagelijks gemiddeld 1450 keer bezocht.

In een notendop

Soort: Ziekenhuiscatering
Klant: AMC Amsterdam
Food outlets: 4

Dagelijkse gasten: 1450
Traject: Europese aanbesteding
Speerpunten: Gezonde catering met een moderne uitstraling

De aanbesteding

In 2015 zette het AMC de Europese aanbesteding uit voor een nieuwe commerciële cateraar. Na een lang intern traject – waarbij zowel studenten, medewerkers als patiënten om hun mening werden gevraagd – werd een programma van eisen op papier gezet.

“We waren niet meer tevreden over de invulling van de horeca. De kwaliteit van het aanbod liep steeds verder terug en de uitstraling was niet meer van deze tijd.” zegt Jan Kemmeren, die destijds de aanbesteding overzag. “Door alle bezoekers van het AMC te betrekken, wisten we een heldere visie te formuleren: gezond en gevarieerd eten dat vers bereid wordt in moderne open outlets met ruimere openingstijden.”

Het AMC was dus niet alleen op zoek naar een partner die de gezonde catering kon verzorgen, maar die ook de uitstraling kon moderniseren. “Het zitgebied was niet uitnodigend voor bezoekers en werd daardoor eigenlijk alleen door medewerkers bezocht. Ook de inrichting was erg ouderwets met typische kantinetafels en ijzeren stangen langs de vitrines.”

De oplossing van VITAM

VITAM droeg als antwoord op de aanbesteding een open, modern en laagdrempelig concept aan. Lage meubels, eilandjes, verse bereiding, voldoende gezonde opties en het stimuleren van interactie tussen medewerkers en bezoekers.

Voor de outlets presenteerde VITAM verschillende concepten. Ten eerste Harry Covert, een groot eiland met uitgifte van vegetarische salades en sappen. Daarnaast een eiland met de concepten Wereldkeuken en Flammkuchen. Hier zou veel verse bereiding plaatsvinden, met warme gerechten, veel groenten en altijd een vegetarisch concept.

Ook voor de oude broodjesbar werd een modern alternatief voorgesteld: de Deli. Hier zou onder andere de Deli Bouillon worden aangeboden, een vegetarisch biologische bouillon met vers gesneden groenten.

“Het was al snel duidelijk dat VITAM de juiste partner voor ons was.” antwoordt

Kemmeren op de vraag waarom er voor de oplossing van VITAM gekozen werd. “Wat er in het concept vooral uitsprong was VITAM’s visie en kennis op het gebied van vers, lekker en gevarieerd eten. Ook de sterke prijs-kwaliteit verhouding trok de aandacht.”

Over de samenwerking

Over de samenwerking met VITAM is Baaddi positief. “De samenwerking en de communicatie met Alex Dekkers, mijn contactpersoon bij VITAM, is heel goed. Hij is altijd aanwezig, reageert snel en staat open voor kritiek. Hij is enthousiast over zijn restaurant en wil het graag naar een hoger level brengen. Hij probeert zijn medewerkers mee te krijgen en te enthousiasmeren.“

Waarom VITAM en AMC een goede match zijn? “Zowel VITAM als AMC houden zich bezig met gezonde voeding. VITAM heeft haar eigen visie en wil dat terug laten komen in haar aanbod en bereiding van producten. AMC is op een wetenschappelijk niveau bezig om mensen bewust te maken wat de invloed van gezonde voeding op je leven kan zijn. Beiden kunnen door een goede samenwerking veel meer bereiken, elkaar aanvullen en ondersteunen.” concludeert Baaddi.

Het resultaat

De inrichting van Restaurant Meiberg en de broodjesbar ondergingen een ware metamorfose. “Na een flinke verbouwing hebben we samen met VITAM een heel mooi restaurant weten te bouwen. Modern en uitnodigend.” zegt Kemmeren. “In het aanbod hebben ze hun belofte waargemaakt: vers bereid, meer variatie, een goede kwaliteit en niet te duur.”

Het huidige personeel werd niet vervangen. Wel zou er voor hen het een en ander veranderen: van taakgericht naar resultaatgericht en van catering- naar horecamedewerker. “Het assortiment en de nieuwe werkwijze was voor veel medewerkers wel even wennen. Dat is een lange weg waarvan het einde nog niet bereikt is.” zegt Kemmeren.

Sinds november 2018 overziet Najat Baaddi de horeca en catering binnen het AMC. Over VITAM’s aanwezigheid zegt zij: “Sinds VITAM’s komst is het niet langer alleen een personeelsrestaurant met een kantine-uitstraling. De horeca heeft een open karakter gekregen waardoor de drempel erg laag is om naar binnen te lopen. Daarnaast is het aanbod gevarieerd en de prijs-kwaliteit verhouding goed.”

Wat Baaddi betreft vinden de medewerkers steeds beter hun draai in de nieuwe werkwijze “Bij de vaste medewerkers zie je vaak dat ze hun klanten kennen. Ze staan dan bijvoorbeeld niet alleen broodjes te smeren, maar houden ook contact met hun klanten. Op verzoek worden de broodjes dan aangepast.”

Uiteraard brengt de hernieuwde populariteit in de horeca wel de nodige uitdagingen met zich mee. “De logistiek bij de kassa’s moet aangepakt worden. Tijdens lunchtijd ontstaan hier vaak rijen, waardoor mensen elkaar in de weg lopen bij de salades en de warme snacks.”

Klaar voor ziekenhuiscatering die bijdraagt aan vitaliteit?

Ben je benieuwd hoe wij de catering in jouw ziekenhuis of zorginstelling ook vitaal en verantwoord maken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *