Skip to content

Het vliegwiel van sociaal ondernemerschap

Het is steeds meer vanzelfsprekend dat een organisatie verder kijkt dan dat haar eigen muren dik zijn. In dat kader wordt er vaak gesproken over maatschappelijk verbeterend ondernemen als overtreffende trap van MVO: concreet waarde toevoegen dus. Daarin gaat het niet alleen over duurzaamheid en het behoud van ons milieu in globale zin, maar juist ook over de meer nabije omgeving en de mensen die daarin bewegen. Op het gebied van dit ‘sociaal onder­nemerschap’ gebeurt er veel bij de Gemeente Arnhem, specifiek ook in het bedrijfsrestaurant waar Vitam de dienstverlening verzorgt.

Binnen die samenwerking speelt social return een belangrijke rol. Momenteel werken er twee mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en wordt geparticipeerd in meerdere projecten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar ook in de keuze van leveranciers is sociaal ondernemerschap bepalend. Een voorbeeld is Oregional, een Nijmeegse groothandel die versproducten van lokale boeren levert in de regio.

Aan tafel zitten: John Kemper, accountmanager social return bij de Gemeente Arnhem; Jan Brouwer, Vitam restaurantmanager bij de Gemeente Arnhem; Paul Roelofsen, directeur van Oregional en Martijn Schrok, operationeel manager bij Vitam. Ze gaan met elkaar in gesprek over het onderwerp.

Social Return

Jan vertelt over de dagelijkse praktijk: ‘Ik zie het allerminst als een verplichting om me als sociaal ondernemer op te stellen. Het maakt mijn werk extra leuk. Specifiek voor social return- medewerkers is het belangrijk dat je de juiste begeleiding biedt. Met zo concreet mogelijke instructies en adequaat reageren als de samenwerking niet conform afspraak verloopt. Als er dan ook nog een match is met de medewerker, dan krijg je daar heel veel voor terug. Je moet je ook realiseren dat het voor de medewerker echt een opstap is. Het is jammer om na een jaar weer afscheid te nemen, maar dat hij dat met een flinke dosis ervaring en soms zelfs met een diploma doet, geeft een heel goed gevoel. Zo worden er in ons restaurant nieuwe vakmannen en - vrouwen geboren, die zich bij een volgende werkgever weer verder ontplooien.’...

Lees het hele artikel in ons online magazine INSIGHTS

13

 

Meer weten over hoe Vitam haar verantwoordelijkheid neemt? Download het MVO-jaarverslag:

New call-to-action